"KEIMANAN, KEJUJURAN, SEMANGAT dan TINDAKAN merupakan ciri-ciri utama bagi pengertian 'kepemudaan'" (as-Syahid al-Imam Hasan al-Banna)

Monday 12 December 2011

UMNO MASUK UNIVERSITI


KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

UMNO MASUK UNIVERSITI

DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR membidas dan menyelar sikap ‘double standard’ Kementerian Pengajian Tinggi dan pentadbiran Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang telah membenarkan penceramah Umno, Ustaz Fathul Bari yang merupakan Ketua Ulama Muda Umno untuk memberikan ceramah beliau dengan tajuk “Mengapakah Hak Istimewa Bumiputra perlu Dikekalkan” sempena Karnival BE-I UiTM pada 14 Disember 2011. 

Dewan Pemuda Pas Negeri Selangor cukup berasa kecewa apabila penggunaan kampus-kampus universiti menjadi HALAL apabila sebarang program dan penceramahnya adalah daripada pihak Umno sedangkan kepada pihak pembangkang ianya menjadi HARAM dan adakalanya dibatalkan pada saat-saat akhir. 

Pihak Kementerian Pengajian Tinggi sentiasa menegaskan bahawa para mahasiswa dan mahasiswi tidak dibenarkan untuk menunjangi mana-mana fahaman politik kepartian di dalam kampus supaya tidak mengganggu prestasi pembelajaran mereka tetapi semuanya adalah omongan kosong belaka kerana penceramah Umno dan ‘macai-macai’ Umno sentiasa diberi peluang untuk membuat program bersama para-para siswa dan siswi serta merekrut mereka untuk menjadi ahli Umno.

Oleh itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor meminta pihak pentadbiran UiTM supaya membatalkan program ceramah tesebut kerana sudah pasti akan menjadi medan untuk Umno meneruskan agenda politik sempit mereka untuk meracuni pemikiran generasi muda pelapis negara dengan penuh kebencian terhadap Pakatan Rakyat. Sepatutnya pihak pentadbiran UiTM perlu berlaku adil kepada semua pihak termasuk pihak pembangkang untuk membincangkan topik-topik yang relevan dengan keadaan iklim politik Malaysia supaya dapat membuka minda para mahasiswa dan mahasiswi kampus untuk melakukan penilaian mereka sendiri. Janganlah disekat keilmuan dan keintelektualan mereka.


USTAZ HASBULLAH MOHD RIDZWAN
KETUA PEMUDA
DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

13 Disember 2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Pemuda Pandan Copyright © 2009 Premium Blogger Dashboard Designed by SAER